Här hittar du Allmogenytt för Juni 2026
Nyheter
Tidsplan för avstängning av Tornérparkeringen.
Onsdag den 3 juni stängs vår till- och från-fart av.
Måndag den 15 juni ska arbetet vara klart och parkeringen öppnar och ska gå att använda som vanligt igen.
Det var överenskommet att denna information skulle komma från Realy bostad men tycks ha uteblivit.
Våra parkeringstillstånd ska gälla under tiden på centrumparkeringen och info i övrigt ska vara densamma. Andra praktikaliteter och frågor hanteras av Realy Bostad i enlighet med deras information.
Det kommer att öppnas en gångväg i muren precis till höger om entrén till nummer 17 för oss att använda som gångväg, det ska fungera med även för personer med hjälpmedel såsom rullator eller liknande.
Det kommer att ställas ut sopkärl på parkeringen att användas då inte heller vårt avfall kan tömmas under aktuell period.
Styrelsen beklagar det informationskaos som uppstått och hoppas att nu aktuell överenskommelse följs.
Vi råder inte över plakat som sätt upp på våra entréer och har inte blivit informerade eller tillfrågade om planerna. Väl så fann både agerande och tidsplan oacceptabla.
Nu är vi överens och vi får nöja oss med att avbrottet inte längre är en månad utan ”bara” 12 dagar. Realy bostad har lovat oss att vara oss medlemmar behjälplig i möjligaste mån under tiden om något uppstår eller skaver.
Avstängningens längd beror av att det behövs grävas ner och anslutas en utjämningstank för dagvatten på aktuellt avsnitt.
Vi har tyvärr inte fått någon tidsplan för hela vägens öppnande men resterande väg skall vara enklare att färdigställa då det mer handlar om ”bara” asfaltering.
Vänligen,
Fredrik Blom, ordf. Brf. Allmogen.
Protokoll från föreningsstämman 2026.04.22
Signerade exemplar kommer sättas upp i trapphus inom kort.
Stammoprotkoll-2026-BRF-Allmogen-2026-04-22.pdf
Rörande Realybostads önskan att stänga av vår parkering på Tornérvägen.
Styrelsen har idag (torsdag 21 maj) haft ett samtal med Realybostad kring deras avsikt att stänga av till- och från-fart aktuell parkering.
Först vill vi påtala att aktuell situation enkom skett på deras initiativ och de tycks planera att göra som de önskar och inte planerat avbrottet i samråd med oss och följaktligen inte tagit hänsyn till våra behov och rättigheter.
Vi har sagt nej till deras förslag då vi finner att det är aviserat i för kort tid inpå avbrott.
Vidare anser vi att en månad är för stort ingrepp på vår servitutsrätt och att det borde gå att lösa vägarbetet på kortare tid. Därtill har de inte heller på eget initiativ eller i samråd med oss funderat över alternativa lösningar som kanske skulle vara bättre för oss, varken i bilar eller som fotgängare.
Så vad ska jag göra med min bil?
Svaret är tyvärr att vi inte vet. Vi som fastighetsägare har sagt nej till förslaget och vi kommer se det som ett otillbörligt intrång i vår lagstadgade servitutsrättighet.
OM de ändå väljer att starta redan nu på måndag vet vi inte, de gav inget svar på den frågan.
Således blir det upp till dig att bedöma risken och är du beroende av din bil och inte vill ta risken att få den instängd på parkeringen kan det vara klokt att flytta bilen enligt deras instruktioner.
Hur blir det med min avgift för parkeringsplatsen?
De menar att en plats på centrumparkeringen är att betrakta som likvärdig och följer vi deras syn så kommer det inte ge dig som hyresgäst någon avgiftsbefrielse. De har ju inte uttryckt någon avsikt att kompensera föreningen och följaktligen inte heller dig som hyresgäst för omaket.
Vad säger kommunen?
Inte heller här har vi något tydligt svar.
Realybostad påstår att deras avstängning är avstämd med kommunen och helt ok givet föreningens bifall.
Problem för Blåljustrafik, ev. skolskjutsar med mera ska kommunen ha accepterat.
Vi vet inte om så är fallet men noterar lite buttert att de som faktiskt bor i Järfälla verkar stå lägre på den kommunala agendan än nyproduktion och dess företags vinster.
Redan nu anser vi att vi tålmodigt stått tillbaka för nyproduktionen och det kanske med risk för liv och hälsa i händelse av ett hjärtstopp, brand eller liknande i våra fastigheter. Dessa blir ju inte mindre med planerad avstängning. Vi vill att det tydligt ska tas ansvar för dessa avväganden hos kommunen.
Nu är detta inte något kommunen själva sagt utan är enkom andrahandsuppgifter.
MEN kommunen har tillsammans med bolaget planerat för vår sophantering under ev kommande månad avstängning utan att ens tala med oss vilket vi inte kan tolka på annat sätt än som ett kommunalt bifall till deras plan.
Medvetna om att detta är sen, ofullständig och tråkig information vill vi samtidigt påpeka att detta är information som nått oss under dagen.
Styrelsen i brf. Allmogen genom ordf. Fredrik Blom
Info om Parkeringsplatsen på Tornérvägen
Styrelsen har fått ett mail från Realy Bostad Torsdag den 16:e April i detta ärende.
Vi har inlett en dialog och återkopplat våra synpunkter per email. Dessa har förblivit obesvarade om man inte anse de flygblad som panerats ut de bilar som varit parkerade där är svaret.
Vi har också tydligt sagt att deras förslag är undermåligt och att vi inte accepterar det som de föreslagit.
Orsakerna är bl.a.
Det är för kort tid för de berörda att agera, det räcker med att någon har en veckas semester och dess bil blir inlåst på vår parkering i en månad.
Avstängningen är för lång, vi kan inte se att några meter väg ska ta en månad att producera.
Det är inte bilarna som vi hyr till utan platserna och i det kan förekomma olika bilar på samma plats och det är okej givet att de har. Det p-tillstånd som gäller för platsen.
Ev. barn som har skolskjuts till och från skolan, hur säkrar vi deras miljö, vi finner inte det lämpligt att de ska springa runt på centrumparkeringen med dess trafik och också byggtrafik.
Hur ska vi hantera våra hushållsavfall om det inte kan tömmas på en månad.
Det finns ytterligare obesvarade frågor och faktiskt problem.
Tyvärr verkar de inte intresserade av att beakta våra synpunkter alls.
Vi har klargjort att vi inte accepterar deras förslag och innan vi är överens får de inte hindra vår servitutsrätt att köra över deras mark till och från stora parkeringen.
Skulle de ändå gå vidare i enlighet med deras plan så kommer vi i styrelsen vita åtgärder då vi finner att detta innebär ett intrång av vårt nyttjande av egen mark och ett brott vårt servitutsrätt.
Det är tyvärr där vi står och vi i styrelsen har ingen ytterligare information just nu.
Har du frågor eller synpunkter heter Projektledare från Realy bostad
Jonny Broqvist
Projektledare
+46(0)70-445 02 41
jonny@realybostad.se
Kallelse till årets föreningsstämma Brf Allmogen
Nu är 2025 års årsredovisning klar
Det är inte utan ett visst mått av stolthet styrelsen kan presentera en fortsatt god ekonomi och stabilitet trots högre inköpspriser och osäkerhet i omvärlden”
Som framgår av siffrorna är föreningens ekonomi fortsatt mycket god.
Har du frågor eller funderingar kring redovisningen är du välkommen att skicka styrelsen ett mail. Skicka gärna med ditt telefonnummer så kan vi snabbare och förhoppningsvis utförligare återkoppla din fråga.”
Önskar alla en fin påsk om vi inte hörs innan.
F.
Dags att Motionera
Vi vill gärna att du som är medlem i föreningen är med och påverkar vår förenings framtid. Är det något du vill förändra blir vi glada om du skriver en motion till vår stämma.
Årets föreningsstämma är planerad till onsdagen den 22 april klockan 19.
Så här skriver du en motion.
- Skrive en rubrik som berättar vad ärendet handlar om.
- Beskriv ditt ärendet. T.ex hur något är för närvarande och hur du skulle vilja förändra det och varför.
- Avsluta motionen med att själv föreslå ett beslut som du vill att föreningsstämma ska anta.
- Skriv under motionen med ditt namn och lägenhetsnummer (Det 3 siffriga nummer som står på utsidan av din dörr eller i ditt köpekontrakt. Vi behöver se att motionen kommer från en medlem.)
Motionen ska vara inlämnad senast den 7 april.
Du kan lämna motionen i föreningens brevlåda på Tornérvägen 11B
eller genom att skicka den via epost till styrelsen@brfallmogen.se
Allmogenytt Mars 2026
Här hittar du Allmogenytt för Mars 2026
Information från Tele2 ang TV
| Från den 25 februari och 1 april sänds alla tv-kanaler i HD-kvalité |
| Nu förbättrar vi tillgängligheten för HD-kanaler och gör kanallistan enklare.Idag levererar Tele2 ett abonnemangsfritt och okodat utbud av tv-kanaler främst genom Standard Definition kvalitet som bygger på äldre teknik. Denna äldre teknik övergår till High Definition (HD) tv överallt, med väsentligt högre bildkvalitet och upplösning vilket alla åldersgrupper uppskattar. Mer information Här: https://www.tele2.se/till-digitalt?utm_campaign=info_fastighetsagare_tv_hd&utm_source=adobe_campaign&utm_medium=email |