Kabel-TV & Bredband

Kabel-TV
Föreningen är fortfarande ansluten till ComHem kabel-TV.
Kostnaden för grundutbudet ingår i månadsavgiften.
Kanaler i grundutbudet från ComHem:
SVT1, SVT2, SVT 24, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Kanal 7, Kanal 8, Kanal 9, Kanal 11, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV-Finland, ATG-Live samt Lokal-TV.
Från och med den 9 september 2020 sänds dessa kanaler endast digitalt.
Mer information finns på www.comhem.se
Vid eventuella fel eller frågor ring 0771-55 00 00.

Bredbands-TV
Stockholms Stadsnät samarbetar med Viasat och Sappa som båda distribuerar sina kanalpaket via Stadsnät. För att kunna se tv via bredbandet behöver du:

  • TV-abonnemang hos Viasat och/eller Sappa.
  • En EG400 eller XG från Stockholms Stadsnät.
  • En tv-box från tv-leverantören.

TV-abonnemang beställer du hos Viasat eller Sappa.

För beställning och frågor via telefon, ring:

Viasat Kundservice, telefon 0200-219 219
Sappa Kundservice, telefon 0774-444 744

Bredband
Vi är anslutna till Stockholms Stadsnät, vilket är snabbt och driftsäkert internet med hastighet upp till 1000/1000 Mbit, som kostnadsfritt ingår i din månadsavgift till föreningen.
Om du sedan tidigare har internet i lägenheten via Telenor kan du säga upp detta avtal. Kontakta Telenors kundtjänst på 020-22 22 22.

Avtalet med Stadsnät innebär att du har fri internetuppkoppling i din lägenhet.
Det är bara att ansluta din dator eller router i uttaget i hallen, så är du igång.

Stadsnät Support
Helgfri vardag kl. 08:00 – 22:00
Lördag och söndag kl. 10:00 – 18:00
Telefon 08-501 220 10
E-post: support@stosn.se

Tjänstedelare och wifi
Ska du ansluta mer än bara en dator (till exempel TV och telefoni till bredbandet) behöver du en tjänstedelare. Du kan välja mellan olika modeller på tjänstedelare men observera att endast EG400 har funktioner för telefoni och trådlöst wifi inbyggt. Du kan köpa tjänstedelare i Stockholms Stadsnäts butik, men du kan naturligtvis köpa den utrustning du känner att du behöver i valfri butik för hemelektronik.
(Tänk på att trådlös surf aldrig når samma hastighet som att surfa med kabel!)
Läs mer om olika sätt att koppla upp dig här: Bredbandsguiden.

Annan bredbandsleverantör?
Om du av någon anledning inte vill använda det snabba bredband som ingår i din månadsavgift går det naturligtvis bra att välja att betala för ett abonnemang hos någon annan bredbandsleverantör. Om du väljer ComHem kopplar du i så fall in dig via kabel-TV (det tredje hålet i väggen).
Kontaktinformationen finner du på deras hemsida www.comhem.se

Frågor rörande övergången till Stockholms Stadsnät hösten 2020:

Fråga: Hur, alltså i vilket uttag, kopplar man in utrustning? Ska det installeras nytt uttag?
Svar: Det är det befintliga uttaget i hallen som kommer att bli Stadsnät, alltså det som idag är Telenor.

Fråga: Kan jag helt enkelt behålla ComHem till internet och IP-telefoni?
Vad är mest ekonomiskt fördelaktigt?
Svar: Ja, visst kan du behålla ComHem internet och telefoni, men det kan löna sig att jämföra de båda (ComHem och Stockholms Stadsnät).
Kostnaden för själva internetuppkopplingen via Stadsnät kommer att ingå i din avgift för lägenheten.

Fråga: Jag saknar uttag i hallen?
Svar: Titta en gång till (se bild nedan)
Saknar ni detta uttag så kan det vara så att den tidigare ägaren av bostaden inte ville ha detta och antingen monterade bort det eller inte släppte in installatören när de installerades 2010.
Då kan ni beställa detta från Stockholms Stadsnät, så kommer de hem till er och installerar detta.
Tyvärr är det en kostnad ni själva betalar,, 

Stadsnät Support
Helgfri vardag kl. 08:00 – 22:00
Lördag och söndag kl. 10:00 – 18:00
Telefon 08-501 220 10
E-post: support@stosn.se